zondag 2 augustus 2009

Grafheuvels

Vorige week zaterdag, tijdens mijn wandelweekendje met de jongens, zagen wij op de Zuiderheide bij Hilversum mensen aan het werk bij de grafheuvels in de buurt van theehuis 't Bluk. Dit waren vrijwilligers die het Goois Natuur Reservaat hielpen bij de onderhoud van de grafheuvels. Jonge struikjes en boompjes werden er verwijderd. Deze grafheuvels dateren uit de tijd van de 'Hilversumcultuur', de vroege tot midden bronstijd, zo'n 1800 tot 1200 v.Chr..


Ze zijn niet omheind en sommige hebben dan ook nogal te lijden onder het gebruik door mensen, honden en konijnen.
Leden van de archeologische vereniging Naerdincklant zijn nu ook een onderzoek gestart naar de aanwezigheid van grafheuvels in het Spanderswoud. voorlopig doet men echter alleen opmetingen van de 5 tot 10 vermoedelijke grafheuvels. Het Spanderswoud ligt op de Utrechtse Heuvelrug, een zandrug bestaande uit dek- en stuifzanden ontstaan tijdens de voorlaatste ijstijd en een 'drukbewoond' gebied in het verre verleden. Het Spanderswoud bezoek ik regelmatig en het is voor mij dan ook geen verrassing dat er grafheuvels zijn. Het kan echter lastig zijn om een grafheuvel te onderscheiden van een stuifduin, zoals deze grafheuvel


die in de nabijheid ligt van wat, volgens mij, overduidelijk stuifduinen zijn met hun langgerekte vorm. Grafheuvels plegen over het algemeen rond te zijn en apart te liggen. Op de site van Naerdincklant vond ik helaas geen recente informatie over de huidige opmetingen.

Geen opmerkingen: